top of page
Search
  • Soňa Kratochvíľová

Prečo máme v triede reálne predmety ako napríklad žehličku? :-)

Updated: Oct 1, 2019



Starodávna myšlienka, že len to, čo preskúmali zmysly ostáva v našej mysli je jedným z dôležitých východísk Montessori pedagogiky. M. Montessori nebola prvá, koho napadlo, že existuje takéto spojenie medzi ľudskými zmyslami a intelektom. Podarilo sa jej však objaviť, ako efektívne sa malé deti dokážu rozvíjať po všetkých stránkach práve vďaka zmyslovej skúsenosti. 

Pozorovaniami zistila, že každé dieťa potrebuje vo veku do 6 rokov čo najviac narábať s vecami vo svojom okolí. Potrebuje vidieť a zažiť ich také, aké sú skutočnosti. Nazbiera takto mnoho informácií o svete, z ktorých bude čerpať aj v čase, keď už dávno nebude škôlkárom. Môže vďaka nej byť kreatívne, empatické, vyznať sa samé v sebe a svojich pocitoch, ľahšie sa učiť nové veci...


 

Z tohto konceptu sa snažíme vychádzať aj v našej škôlke. Deťom chceme ponúkať čo najviac možností stretnúť sa s realitou. Zmyslová skúsenosť s okolím ale nenastáva iba pri práci s materiálmi (hoci všetky z nich sú nejakým spôsobom zamerané práve na zjemnenie a spresnenie zmyslov, aby deti mohli vnímať viac zo sveta, dôkladnejšie a pozornejšie). 


Rovnako dôležité je každodenné dianie, bežný ruch domácnosti a škôlky. Pre nás dospelých obvykle už nie až tak významné udalosti sú pre deti fascinujúce zážitky. Nákup v obchode? Paráda. Rozbil sa pohár? Super zistenie, že je krehký. Paradajky sa dajú odtrhnúť z kríka a zjesť? Kto by to bol povedal! 

Veci, ktoré sú naozajstné a funkčné deti priťahujú. Chcú si ich vyskúšať, zistiť, ako sa s nimi pracuje, na čo sú vlastne dobré. Je zrejmé, že takéto veci môžu byť občas aj nebezpečné a nepríjemné. Skutočný nožík reže. Skutočná žihľava pŕhli. V škôlke robíme maximum pre to, aby prostredie, v ktorom sa deti pohybujú, nikoho neohrozovalo. 

Deťom dávame do rúk iba veci, pri ktorých sme si istí, že neohrozia ani seba, ani ostatných. To, ako sa s týmito predmetmi narába, im dopredu vysvetlíme a ukážeme. Vždy spomíname aj možné dôsledky nesprávneho zaobchádzania. Napriek tomu sa ale môžu pritrafiť malé nehody z nepozornosti, ktorými sa deti obvykle nezvyknú nechať odradiť – zážitok zo skúsenosti a novonadobudnutej zručnosti preváži:-).

Touto cestou by sme vás radi motivovali, aby ste deti zapájali do každodenných činností aj doma. Má to mnohé výhody - nielenže vám pomôžu (a čo je lepšie: bude ich to bude baviť...), ešte sa aj naučia niečo nové, vďaka manipulácii s rôznymi predmetmi si pripravia svaly ruky na písanie a získajú cenné zmyslové skúsenosti so svetom okolo seba. 


 

Veľmi pekne ďakujeme za dôveru a že ste sa dočítali až sem:-)

#bloggingtips #WixBlog


47 views0 comments
bottom of page